Muistutus Matti Myöhäisille, että Helsingin kaupunginmuseossa kesällä avautunut näyttely Enemmän funkista, Reino! on avoinna 13.1.2013 asti, vielä on siis aikaa vierailla! Näyttely on kiehtova aiheeltaan ja kerrassaan virkistävä toteutukseltaan. Sain näyttelyvierailulla aimo annoksen eskapismia ja glamouria pelkästään astumalla näyttelytilaan.
Huomasin ilokseni, että uudessa näyttelyssä Sofiankatu 4:n upea interiööri oli otettu paremmin haltuun ja näyttelyrakentaminen teki sisätilalle paremmin oikeutta, kuin vanha perusnäyttely Horisontissa Helsinki, joka ehti olla paikalla vuosia. Edellinen näyttely perustui pitkälti suuriin kaksikerroksisiin vitriineihin, jotka oli sijoitettu pääsalin keskelle siten, että ne muodostivat vitriinikierroksen sekä alakertaan että yläkerran parvelle. Vahinko tässä asettelussa oli se, että vanha tavaratalomiljöö, entinen Stockmannin kauppahuone 1920-luvulta avoimine keskihalleineen oli peitossa eikä tilan kokonaisuutta voinut käsittää vitriinien peittäessä näkyvyyden. Tästä oli selvästi viisastuttu, kun Enemmän funkista, Reino! -näyttelyä oltiin alettu suunnitella.
Reino-näyttelyn perusidea
liittää elokuvat, Helsingin ja designin yhteen, onhan näyttely osa World Design
Capital 2012 -teemavuotta. Näyttelyssä designia lähestytään elokuvien kautta. Tarkastelun kohteena ovat niin arkkitehtuuri, interiöörit, lavasteet, puvustus,
kalustus kuin pienesineetkin, jotka kaikki osaltaan tekevät elokuvan rakentamasta illuusiosta
kokonaisen. Näyttely jakautuu osastoihin elokuvien avulla. Kullakin elokuvalla
tai elokuvasarjalla on oma pääplanssinsa, joka esittelee elokuvan juonen, sekä
siihen liittyviä faktoja kuvauspaikoista ja elokuvaan vaikuttaneista
tyyli-ihanteista. Seinillä tekstiä on ihailtavan vähän, sillä laaja
kuvamateriaali puhuu puolestaan, onhan kyseessä vahvasti visuaalisuudesta
ammentava näyttely. Monin paikoin oli myös laitettu esiin elokuvan hengessä
toteutettu kalustusasetelma tai muuta kontekstiin kuuluvaa esineistöä.
Päätila, kaksi kerrosta
korkea halli keskellä näyttelytilaa oli otettu mainiosti käyttöön asettamalla
ensimmäiseen kerrokseen sekä autenttisia elokuvissa käytettyjä naisten
iltapukuja, että elokuvista ja niiden epookista innoituksensa saaneita
uustuotantoa olevia iltapukuja. Myös suuret stillkuvaplanssit elokuvista ja
korkealla katossa roikkuvat kristallikruunut ja autenttiset elokuvateatterien
valaisimet istuvat kokonaisuuteen hienosti. Päähallissa taustalla pyörii
nonstoppina otteita tilassa esitellyistä elokuvista. 1920-lukulainen loistelias
ja hyvin säilynyt tavaratalointeriööri pylväineen ja portaikkoineen korostaa
elokuvatähtiin liittyvää glamoröösiä vaikutelmaa. Samoin tilan syvän punainen väritys tuo mieleen ylellisyyden ja toisaalta vanhojen
elokuvateattereiden intiimin ja hohdokkaan tunnelman.
Näyttely etenee mielestäni
viisaasti kronologisesti, siten designin ja sisustustyylien
kehityksestä, toisaalta kotimaisesta elokuvateollisuudesta kertovasta, rinnalla kulkevasta
tarinasta saa parhaan käsityksen. Alakerta keskittyy 1930-lukujen
elokuviin, yläkerran parvella siirrytään 1940-luvulta 1960-luvun alkuun.
Yläkerrassa on esillä myös filmitähtiin liittyvää esineistöä, kuten Regina
Linnanheimon asuja, kirjeitä ja muuta omaisuutta. Samoin varhaista tähtikulttia
käsitellään esimerkiksi filmitähtipaperinukkien kautta. Vaikuttavinta lienee
kuitenkin jo 1960-luvulla puretun Kinopalatsin pääovet, jotka on tuotu
näyttelytilaan. Samoin elokuvakatsomon penkit ja vanha valomainos toivat myös
elokuvan katsomiskokemuksen näyttelyn aiheeksi, olihan ennen television
yleistymistä elokuvateattereissa käynti hyvin yleistä, ja elokuvateatterit tärkeitä,
käytettyjä ja rakastettuja kaupunkitilan osasia. Nykyisten
multiplex-teattereiden aikana on ilo muistaa pienten teattereiden intiimiä ja
omaleimaista tunnelmaa.
Sivuhuoneessa mennään
näyttelyn tuoreimpaan antiin, 1960- 1970-lukujen elokuviin, jo modernistisempiin,
futuristisempiin ja surrealistisiin tunnelmiin sekä sisältönsä että
muotokielensä ja designinsa puolesta. Esitellyissä elokuvissa myös
yhteiskunnallinen kantaaottavuus tulee esiin, ja sen vuoksi on luontevaa, että
tilaksi on valikoitunut pelkistetympi tila pääsalin vierestä. Harmillisesti jo
vuosia Sofiankatu 4:n kiinteistöä vaivannut kattovuoto-ongelma oli taas
ajankohtainen, sillä sivuhuoneen takaosa oli jälleen suljettu vesivahingon
vuoksi. Muutaman elokuvan esittely jäi siis minulta näkemättä, mutta hieman
vajavaisenakin näyttely antoi kattavan kuvan designista kotimaisissa elokuvissa
aina Stockmannin tavaratalon art decon ja uusasiallisuuden tunnelmista
putkihuonekalujen, Komisario Palmu-elokuvien 1920–1930 -lukuisen epookin kautta
1960-luvun pastillituolien värittämään futuristiseen maailmankuvaan.
Näyttely yhdistää
ihailtavalla tavalla elokuvan ja kotimaisen elokuvateollisuuden historiaa ja
kehitystä, yhdistäen sen nerokkaasti designiin ja tähtikulttiin, mukanaan
ripaus nostalgiaa, olematta kuitenkaan sentimentaalinen. Esimerkkielokuvien
arkkitehtuuri, interiöörit ja puvustus olivat huolella valittua, tietoisesti
korostunutta ajankuvaa, joka tarjoili mallia suuresta maailmasta ja sen
muotivirtauksista. Tämän kuvitteellisen maailman esittelyssä ja analysoinnissa
näyttely onnistui mielestäni erinomaisesti. Samalla näyttely avasi kuin
sivulauseessa ja huomaamatta kontekstia kulloiseenkin aikakauteen ja sen
ilmiöihin sekä suomalaisen filmiteollisuuden vaiheisiin ja tekijöihin.
Tekijälähtöisyys korostui näyttelytekstien lisäksi laminoiduissa
lisätietolehtisissä, jotka kertoivat laajemmin esimerkiksi tietyn ohjaajan tai
lavastajan työstä. Näyttelyssä tuotiin hyvin ilmi, että Suomessa
elokuvateollisuus oli ennen television aikakautta todellakin teollisuutta, ja
mitä merkittävimmissä määrin taidokasta käsityötä taustallaan vaatinutta
toimintaa. Itselleni suuri osa esitellyistä elokuvista oli varsin tuttuja,
joten nämä lisätietolehtiset ja filmiteollisuuden sivuaihe toivat kaipaamaani
lisäsisältöä. Hyvää oli se, että halutessaan erilaiset museovierailijat saavat
vain kävellä tilan lävitse, ja nauttia kuvista ja tunnelmasta, ja toisessa
ääripäässä tietoa oli saatavissa hyvinkin paljon. Näyttely, sen rakenne ja
asettelu ei siis asettanut paineita ”oikeaan tapaan” tutustua näyttelyyn.
Jokaisessa näyttelytilassa
teeman mukaisesti pyörineet elokuvanäytteet herättivät näytteillä olleet stillkuvat, kalusteet ja
esineet henkiin, ja mahdollistivat viipymisen näyttelyssä halutessaan hyvinkin
pitkään. Helsingin kaupunginmuseoon on vapaa pääsy ja Enemmän funkista, Reino! -näyttely
vielä reilun viikon avoinna, joten suosittelen lämpimästi vierailua hienosti rakennettuun elokuvan eskapistiseen maailmaan.
Moikka,
VastaaPoistablogisi vaikuttaa kivalta,taidan jäädä kurkkimaan tekstejäsi pidemmäksi aikaa.
Juuri tämäntapaisia museo- ja näyttelyarvioita/ajatuksia toivoisin blogimaailmaan enemmänkin.
Kiitos kommentistasi, rohkaisevaa saada tällaista palautetta! Museo- ja näyttelyarvioita on varmasti luvassa.
Poista