Osana DocPointin ohjelmistoa esitettiin torstaina Kanerva
Cederströmin ohjaama Tove Jansson -trilogia. Cederström palkittiin tämänvuotisella
Aho & Soldan -palkinnolla, ja Janssonin syntymästä on tullut tänä vuonna kuluneeksi
sata vuotta.
Dokumenttielokuvat Matkalla
Toven kanssa, Haru – yksinäisten saari
ja Tove ja Tuuti Euroopassa
perustuvat taidegraafikko Tuulikki Pietilän 1970-luvun alussa Japanista
ostamallaan Konica-kaitafilmikameralla kuvaamaan materiaaliin. Staattiseen
kuvaan kyllästynyt Tuulikki eli Tooti innostui pienen kameran hyödyistä
luonnostelussa ja maailman tarkkailussa. Samalla hän tuli ikuistaneeksi hänen
ja Tove Janssonin yhteistä elämää niin matkoilla maailmalla kuin kotoisessa
kesäparatiisissaan Klovharun saarella.
Ensimmäinen elokuva, Matkalla
Toven kanssa valmistui vuonna 1993 ja se kertoo Pietilän kaitafilmauksen
alkutarinan. Jansson oli lähdössä Japanin television kutsumana matkalle yksin
mutta pariskunta keksikin ehdottaa että matkaliput muutettaisiin meno-paluusta
kahdeksi menolipuksi, ”että voisimme jatkaa matkaa”. Kuinka ihailtava asenne,
nähdä seikkailun mahdollisuus missä vaan! Elokuvassa kuljetaan Japanista Havaijille,
Meksikosta Yhdysvaltoihin ja valtamerialuksella takaisin Helsinkiin.
Matkakuvien taustalla katsoja saa nauttia hykerryttävästä kommenttiraidasta,
jolla jo ikääntyneet Tove ja Tuuti päivittelevät vanhoja reissujaan, kertovat
hauskoja anekdootteja ja naljailevat toisilleen hyväntahtoisesti kuten vanhan
pariskunnan kai kuuluukin. Elokuvassa kiteytyy hetkestä riemuitseminen, seikkailun
mahdollistuminen ja hyvässä seurassa matkustamisen ihanuus. Vieraisiin
kulttuureihin tutustuminen kulkee siinä sivussa, muttei tunnu olevan pääasia.
Haru – yksinäisten saari
(1994) kertoo maailmanympärysmatkan jälkeen paluusta saarelle. Jansson ja
Pietilä kesäasuttivat Klovharun luotoa 1960-luvun puolivälistä reilut
kolmekymmentä vuotta ja noina kesinä kaitafilmille tallentui luodon arkea
kalastamisineen, luonnonilmiöineen ja sään vaihteluineen sekä pienine
iloitteluineen. Elokuvan taustakertomus perustuu pitkälti Janssonin kesämuistelmakirjaan
Haru, eräs saari. Itsessäni elokuva
herätti liikuttuneen kaipauksen saaristoa, rantakallioita ja meren läheisyyttä
kohtaan. Olen toisinaan taipuvainen
erakkoiluun ja vetäytymiseen, ja eristäytymisen mahdollisuus kuten myös saaristoelämä
vetoaa minuun syvästi.
Viimeisin elokuva, Tove ja Tuuti Euroopassa (2004) syntyi vasta
Janssonin kuoleman jälkeen. Siinä kerrataan Toven ja Tootin yhteisiä matkoja
Euroopassa vuosina 1975–1993. Matkat alkoivat useimmiten Pariisista, jossa he
asuivat hetken aikaa myös taiteilijaresidenssissä Seinen rannalla. Elokuva johdattaa
katsojan matkalle Islantiin, Korsikalle, Venetsiaan, Lontooseen, Irlantiin ja Madridiin. Pietilän
päiväkirjat muistavat kunkin paikan tunnelman ja tuoksut, Janssonin
romaaniotteet kertovat ympäri Eurooppaa kerätyistä vaikutteistaan. Ja joka
paikassa kuvattiin kissoja, sieviä pieniä pentuja, kolhoja kujakolleja ja nuhjuisia
kaupunkikatteja.
Elokuvat antavat kuvan tasapainoisesta
taiteilijapariskunnasta, jolla tuntuu olevan aina aika hauskaa. Etenkin
Janssonin elämänasenne vaikuttaa ihailtavalta. Pietilän mukaan edes vaikeuksien
edessä hän ei valittanut, vaan otti mitä eteen tuli, positiivisesti, ei
alistuen. Joka kuvassa Jansson hymyilee leveästi, keimailee kameralle, ottaa
kontaktia paikallisiin aikuisiin, lapsiin ja eläimiin, aina puoliksi poltettu
tupakka vasemman käden sormissaan, ja usein tanssii villisti ojennellen pitkiä
jäseniään. Ensimmäisen elokuvan kommenttiraidan lapsellinen kikatus ja
ilakointi pienten yksityiskohtien muistamisesta täydentävät kuvaa onnellisen
huolettomasta ja vapaasta yksilöstä. Mielenkiintoista on myös seurata, mihin
taidegraafikko Pietilä kiinnittää kamerallaan huomion ihmisten ja nähtävyyksien
lisäksi. Veden väreilyyn, kiven pintaan ja muotoihin, värikkäiden kalojen
tanssimaiseen liikkeeseen.
DocPoint jatkuu vielä tämän sunnuntain ajan. Vaikka mitä
kiinnostavaa on tarjolla, joten käykäähän ihmiset elokuvissa!
Kaikki kuvat: DocPoint 2014
Kaikki kuvat: DocPoint 2014
Nämäkin olisi ollut niin mielenkiintoista nähdä. Oli hieno DocPoint 2014. :)
VastaaPoistaJoo, mullakin jäi näkemättä monta kiinnostavaa leffaa tänä vuonna. EI vaan kerta kaikkiaan ajalliset eikä rahalliset resurssit riittäneet kovin moneen leffaan. Onneksi tänään näin mm. aivan tajuttoman hyvän Antarctica-dokkarin, teen siitä kirjoituksen lähipäivinä.
PoistaOnneksi on DocPoint ja muutkin leffafestarit, näistä saa aina niin paljon irti!